tisdag 26 april 2011

Cellgiftsbehandling idag.

Åsa hämtade mig morse i ottan.
Först hade jag slätröntgen av knäna klockan 07.30. Det gick fort så efter det tog vi en kort promenad längs årstaviken för att avsluta med en morgonfika i solen.


Sedan var det provtagning och Åsa åkte hem.
Proverna var ok för att få behandling. Någon enstaka stjärna men inget alarmerande.

Jag hade möte diaknoissan också som är himla bra att prata med nere i SÖS sjukhuskyrka.

Klockan 11 var jag uppe på behandlingsavdelningen och redo till tänderna för att äntligen få en HEL dos inpumpat i kropppen med gift. NU ska ni få era små fula monster!!!

Mamma kom dit med lunch. Röd quinoasallad med räkor. MUMS! Jag åt och min läkare kom dit och hade läkarbesöket under behandlingen så att jag slapp springa ifrån.
Det meddelades att jag från och med nu beviljas vård i hemmet. F-N är jag verkligen SÅ sjuk? jag tror i och för sig att det kan vara bra om det blir akut i vår familjesituation och jag tror även att Jörgen kan känna ett lugn att det finns någonstans attt ringa dygnet runt och att slippa gå via SöS akuten om något händer som det gjort nu 2 gånger inom loppet av en vecka.

Min läkare gick även igenom MR röntgen som gjordes av ryggen vilket inte var någon underhållande genomgång. Det var väl i stort sett mer typ överallt.. Mer i bäckenet, mer i höfterna, mer i gröstryggen och även någon ny nackkota.
Hur det är med levern för tillfället vet jag inte och ny utvärdering kommer inte göras förrens i juni tidigast. Måste få i mig lite mer cellgift först.
(Förresten, träffade Bea från samtalsgruppen på behandlilngsavdelningen på SÖS. Känns skönt att man inte är ensam. Vi spånade lite om fjällvandring... Vet att jag är lite tokig men det måste ju finnas lite kortare etapper och man kan bo lite bra mellan etapperna? Blev rekommenderad något med Jämtlandstriangelen!?)

10 kommentarer:

Berit sa...

Bra att du kunde få hela dosen idag! På tal om fjällen. Jag orkar inte med några längre vandringar men härom året åkte jag och maken in i Stora sjöfallets nationalpark. Jag blev förundrad över hur långt in i fjällvärlden det gick att komma med bil. Så helt fantastiskt vackert!

Detta med spridningen... Ibland funderar jag på om det bästa vore att inte veta men jag landar alltid i att jag vill veta.

Vi kämpar vidare!
Kram!

Lena C sa...

Hoppas den där medicinen tar kol på en massa monster! Och så hoppas jag verkligen att du ska slippa ha ont! Härligt väder väntas fortsätta över Valborg ! Då får du ta igen dig i solskenet! Massa kramar från mig

Anonym sa...

Vilka bullar ;) Skönt att du fick i dig cellgifterna som tar död på monsterna. Super skönt att få hemvård, inte kul med sjukhus, fast man får ju lite service, så inte helt dumt ibland. Kanske sjuksyrrorna som bad att du skulle få hemvård ;) Som kanske inte orkar hålla ditt tempo, du är otrolig, sagt det många gånger, önskar jag hade hälften av din ork och styrka. Håller alla tummarna jag har att monstrerna flyr nu. Kramar Eva

Pysslan sa...

Håller tummarna för att du får i dig allt. Jag får samma gift som du. Jag får problem med utslag på kroppen. Akta dig för att sitta ute i värmen och att duscha varmt. Jag sitter i skuggan och duschar svalt numera i hopp om att mina utslag inte ska bli värre. Kram Heidi

Malin sa...

Bra att cellgiftet får chans att funka nu. Jag ska på behandling i morgon igen.

Nästa vecka, som är min behandlingsfria, ska vi åka till Prag! Vi har varit på väg i ett år sen Anders fyllde 40, men det har alltid kommit ngt emellan.

Hemsjukvård är bra. Jag har haft kontakt med dem sen i höstas. Det är skönt att kunna kontakta dem även om jag bara behövt dem en gång hittills.

Kram från Malin

Berit sa...

Idag har jag fått Caelyx o Avastin m m. Det tog drygt två timmar men det gick bra. Trött nu och har liksom Pysslan fått utslag som jag ska visa doktorn nästa gång. Vet ju att jag ska undvika värme men det är svårt när varma bad är det bästa jag vet... Har låga vita nu och det var gränsfall att jag fick behandlingen idag. Viktigt att fortsättningsvis undvika värme och direkt sol. Har inte kännt att utslagen kliar. De påminner mest om kraftigt röda torrutslag. Fotsulor och händer håller sig lugna peppar peppar...
Blodtrycket har höjts ngt och det beror troligen på Avastinet.
Berättar som sagt om min behandling här då jag tror att det kan vara av intresse för andra.
Mår dock rätt bra och är hungrig.

Kram!

Laila Hanning sa...

Hej Elisabeth
Jag hoppas att du är ok. Nu när jag vet att du har fått en stor dos med cellgifter så blir jag ju orolig. Jag hoppas verkligen att det gör sitt mot cansern och inte tar slut på hela dig.
Jag vill bara sända alla mina krafter till dig just nu. Från en mamma till en annan.
Kramar Laila
(mamma till tre grabbar i dina grabbars ålder plus att jag har en tjej som bara är två)

Anonym sa...

Såg att din vän har en "frälsarkrans" om handleden. Jag har en också.

Kram Maggan

Anonym sa...

Hej Bettan! Det ska vara du till att fundera på fjällvandring mitt i allt elände! Underbart att du orkar tänka framåt. Hoppas du kan komma ivåg på något sådant. Kanske Berits tips om Stora Sjöfallet kan vara något? Kramar från Tina L, hälsa familjen.

sanna friborg sa...

Massor av kramar till dej och familjen! Har läst bloggen under flera år men aldrig skrivit något. Jag tycker det är fantastiskt vad du orkar och när man träffar dej kan man inte tro att du är sjuk. Du ser alltid så glad och fräsch ut.Hoppas du kommer ut på fjällvandringen, det är nog underbart!
// Sanna