måndag 4 oktober 2010

Diskreta signalförändringar?

Dagens läkarbesök avklarat. Jag är så nervös innan att jag inte kan få i mig frukost. Livrädd för vad de ska säga om min tumör i levern som senast hade växt 50%. (jag har ju flera tumörer men det var bara en som hade börjat spöka förra gången jag gjorde datortomografi).
Svaret jag skulle få idag var på magnetröntgen som jag gjorde förra veckan och på den ser man tydligen inte levern... så idag fick jag bara svar angående skelettet.
".. det har tillkommit diskreta signalförändringar i kotkropp Th2 och Th5 vilket kan vara förenligt med metastasering..."
Observera att det står "kan", man vet alltså inte riktigt. Jag tar detta som ett okej besked tills vidare. Den 20 oktober ska jag in på datortomografi och kolla levern och sedan återbesök hos läkaren den 28 oktober igen.
Dagens kallelser....

Som ni ser är det ett heltidjobb att koordinera familjen Ollas/Mattsson.
Jag har även fått tid på onsdag för ultraljud av hjärtat, torsdag tid till kuratorn och fredag besök hos sjukgymnasten igen.
Joel har ögonläkaren nu i skrivande stund (mormor tog detta besök åt oss) och i morgon ska han in för nya botoxinjektioner vilket planeras in som en operation då han blir sövd.
Nästa vecka är Joel kallad till BVC på utvecklingskontroll. (Ingen motorisk kontroll.) Där tror jag han kan få glänsa med att kunna hela alfabetet, ljuda ord och även dra några fraser på engelska.
(Här om dagen ropade han; Mamma, where are you?... Snacka om att jag blev förvånad. Men det är händige Manny på Playhouse Disney som kör lite engelska fraser.)
Sedan kan han ju även visa hur KISS gör..... :)

Boken som är med på bilden lånade jag i dag på bilblioteket och jag tror mig veta att den är lika bra som hans tidigare bok "Grabben i kuvösen brevid". återkommer med recenssion när jag läst den.

Idag bestämdes det att Isac flyttas upp en klass till årskurs 4. Jörgen var nere på skolan och stämde av lite och fick med sig en mattebok årskurs 4 som uppgifterna skulle vara klara till nummer 62 under denna vecka.
Varvid Isac kollar på sidorna och säger att han redan är klar med allt då han har fått jobbat samma tal idag på stenciler i sin nuvarande klass.... :) Skönt! Då vet vi att han redan är i fas.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kommer nog aldrig bli klok på dig Elisabeth. Har idag suttit som på nålar och ringt Jenny för att höra hur det gått och nu läser man detta.

Jag tror jag vågar pusta ut.
Samtidigt som jag aldrig slutar förundras.

Var hittar Du all LIVSKRAFT ifrån?
Var hittar Du all POSITIVITET?
Var hittar Du din LIVSVILJA ifrån?

Jag tror i alla fall Du uppskattar livet mer än oss andra. Inte bara genom Din obotliga sjukdom utan också genom Joels annorlunda liv.

Kan inte annat än beundra Dig för den starka kvinna Du är. Det ska fasen mycket till för att sjukdomen ska ta över med den LIVSVILJA Du har.

Vi får dock inte glömma en sak.
Ensam är inte starkast. Din familj med Jörgen i spetsen är en stor bidragande orsak till att barnen fortfarande har sin mamma och Jörgen sin fru.

Elisabeth,
NU KÖR VI ETT BRA TAG TILL!
Kram Gitt

Anonym sa...

Vilken nervpers att gång efter annan vänta på provsvar, kastas mellan hopp och förtvivlan som du får göra så ofta! Hoppas att du får utrymme att inte alltid vara stark utan liten och svag också någon gång och någon annan den starka.
Kul att höra att även Isac är ett ess i skolan! Hälsa familjen. Kram Tina L

Lena C sa...

Jag beundrar dig igen och igen ...du skriver med en sån positiv ton trots allt jobbigt! Att du lyckas med detta är fantastiskt för mig! Du låter aldig gnällig trots alla olika problem som dyker upp, tar nya tag hela tiden! Man blir glad av att läsa och se dina bilder!En bra bild ska kännas i magen läste jag idag...och då tänkte jag på många av dina bilder! Ha det jättebra och hoppas att se dig snart! Kram Lena