fredag 13 januari 2012

Fredag den 13e

Färdtjänst bokad till 7.30.... Efter en kvart när taxin inte kommit så ringer Jörgen och då får han till svar att "vi har ingen ledig taxi förrens om 30 minuter"....?????
HUR kan det var möjligt? Det är bokat som en schemaresa, dvs en återkommande resa varje torsdag och fredag så det borde inte vara någon överraskning liksom.
Jörgen ringde således resegarantin som man gör när taxin är mer än 20 minuter försenad men de hade ingen taxi heller att skicka så det var bara att vänta.
8.20 kom taxin och 8.30 ska Joel vara i Skarpnäck. Suck.

När det var dags för hemfärd så blev det en samkörning. Tydligen händer det ofta vilket jag inte vetat om. Det var först i dag när Joels resurs påpekade att vi bör lägga in alla hemresor från Skarpnäck med KOMBIbil.
Joel har ofta två eller tre hjälpmedel med sig till förskolan. Idag var det tre stycken och som tur var hämtades Joel och resursen inklusive hjälpmedel först och sedan när de skulle hämta nästa som skulle åka med i samkörningen så fick de boka om sin resa. Vet inte vad för hjälpmedel den andra personen hade men de fick i alla fall inte plats i samma bil.

Jag ringde Schemaresor och fixade detta med Kombibil.

På kvällen skulle jag boka en färdtjänst för mig och Joel att åka till mina föräldrar och då sa de att Joels kundnummer inte längre existerade???? Då försökte jag med att boka på hans personnummer och även då sa de att det inte fanns??? HALLÅ, vad är det som händer??
Okej att det är fredag den 13e och jag har varit på väg att halka flertalet gånger idag, självscanningen inte fungerade för mig på Coop och pengen fastnade i kundvagnen och gick inte att få ut.
Men att Joel helt plötsligt inte finns med i färdtjänstregistret? Han åkte ju till förskolan tur och retur idag tidigare på dagen?
Jag fick ringa kundtjänst och de fick upp Joel direkt och kunde boka resan utan problem. De kunde inte heller förstå problemet. Efter bokningen så ringde jag åter färdtjänstbeställningen för att kolla att kortet fungerade men enligt dem existerade fortfarande inte Joel eller hans kundnummer!?
OK, taxiresan till mina föräldrar var fixad men jag kände att jag var tvungen att gå till botten med problemet så att det fungerar nästa gång utan att man ska behöva ringa kundtjänst.
Jag tror jag engagerade 4 personer som under en halvtimme sökte på Joel. Som jag misstänkte så var det en liten parameter som ändrats. Någon hade satt i en bock i en ruta som inte skulle vara där. Dubbelsuck!

I övrigt så har jag haft hantverkare här som vanligt och även SAH hemsjukvården. Jag har också varit hos en ny sjukgymnast och skrivit in mig. Jag ska få gå en 12 veckors kurs i Medicinsk yoga på högkostnadskortet vilket känns lite spännande.

Nä, nu har jag somnat flera gånget i soffan. Tror det är dags att flytta över till sängen.
God natt.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Ja dessa fredagar den trettonde... Suck! De ogillas verkligen!
Hoppas er morgondag blir bättre:)

Sister Moonshine sa...

Tänk om man slapp allt jäkelskap med små praktiska saker när man har viktigare saker att hålla på med ...

Home is where the HEART is... sa...

Kram på dig!

Anonym sa...

Förstår din frustration betr taxiresorna. Först kolla så du ringer rätt telnr??? ftj taxi resp ftj buss. T ex om man inte har buss tillstånd från ftj men ringer dit så finns inte kund nr i det bokningssystemet. Betr samåkning så kontakta ftj kundtjänst och begär ensamtillstånd för Joel.. Om det inte finns så ja då blir det samplanering per automatik ca 20 min innan beställningen går över till taxibolag. Taxibolagen får ftj körningar ca 18 min innan hämt tid och vet inte vilka eller varifrån förrän då även om bokningen är gjord långt i förväg. Lite info bara... Må väl..

Anonym sa...

Jo en sak till, när det gäller turbundna resor så gäller samma där att vanliga resebeställningen inte kan lägga in eller ändra dem... Hoppas du fått lite hjälp på traven..

Anonym sa...

Ensamåkning är i princip omöjligt att få om man inte har extremt starka skäl. Jag känner ingen som har det. Däremot kanske Joel kan få rätt till specialfordon om han har permobil och då får han automatiskt rullstolstaxi. Det har varit det bästa som hänt inom färdtjänsten. De kommer alltid i tid och det är aldrig samåkning. Fredag den 13 eller ej. "Lagen om alltings jävlighet" kan slå till när som helst.
Kram från Maria E

Jag är Elisabeth sa...

Som du skriver så lär Joel aldrig kunna få ensamkörning.
Han har tillstånd för specialfordon och det åker vi när vi har elrullen.
När det gäller Specialfordon får man ju ringa direkt till det bolag man vill använda och vi ringer alltid Taxi020 och de har aldrig någonsin varit försenade utan det fungerar prickfritt. MEN som sagt, har han inte elrullen så ringer man växeln för färdtjänst och kan inte välja bolag. Detta suger!
Tack alla för era kommentarer, tips och förslag:):)
Kram Elisabeth

Anonym sa...

Hej Elisabeth!
Vill skicka massor av styrkekramar och varma tankar till dig efter att ha sett Sofias änglar och läst din blogg - du verkar vara en fantastiskt person med ett stort hjärta! En nära vän till mig gick bort i cancer för ungefär ett år sedan, hon blev inte ens tjugo år. Jag tycker ofta jag kan känna hennes närvaro och styrka när man känner att man behöver den. Jag är helt säker på att din fina familj och anhöriga kommer känna precis samma närvaro från dig då du lämnat jorden. Livet känns ibland så orättvist men en dag kommer ni alla träffas igen på världens vackraste plats! Kämpa på och många kramar till dig och din familj!