söndag 4 september 2011

Stort skyddsnät

I helgen har Joel och Isac varit med mormor och morfar i Linköping. RBU (Rörelsehindrade Barn och Ungdomar) hade jippo där nere med äventyrsbad, övernattning och experimentdag. Även fast jag inte var med så kan jag se på korten att våra barn har haft en underbar helg med mormor och morfar. Det känns så tryggt att vi har ett så bra skyddsnät inför en oviss kommande framtid för mig och familjen.
(Morfar, Isac och Joel på bilderna. Mormor håller i Joel på airhockeybilden.)





Själv var jag på tjejträff hemma hos Jenny. Vi hade lite planering inför vår kommande Provence resa. Jag vet inte om jag nämnt det tidigare men i våras så fick jag ett stipendium genom BROfästet och Lisa Kählers Provencestipendium 2011. Jag har inte riktigt vågat tro på att det skulle kunna bli av men ju närmare vi kommer datumet så känns det möjligt. 17-24 september får jag disponera ett hus i Provence på 120 kvm med egen pool för 8 personer. Jag har valt att ta med mig de kvinnor som stått mig närmast under min sjukdomsperiod vilket självklart inkluderar mamma och svärmor. Sedan är det 5 kompisar jag valt att ta med mig; Åsa, Jenny, Maria, Pernilla och Gitt.

Här är lite bilder från gårkvällen i Jennys uterum. Maria står vid grillen en mycket ovanlig syn och Gitt viker sig av garv när Jenny kommer in i rummet med exakt lika kofta. (de matchar verkligen inredningen)



Idag söndag har hemsjukvården varit här och lagt om mitt sår för port a carten. Ärret var betydligt större än jag trodde! Denna gång har de snittat upp mot armhålan där fler av mina cancerkompisar också har sina ärr men jag tycker mitt är dubbelt så långt…. Inte roligt, jag har ju även 3 stycken ärr på raken på andra sidan från den förra port a carten. Nåja, vi ska inte fokusera på ytterligheterna.
Eller hur menar jag nu? Insidan är ju ännu ärrigare… Men det jag menar är att det är bättre med en fin personlighet och gott hjärta än ett snyggt yttre fodral.

Fina ord som jag inte kan få nog av;
Om jag är din vän - berör mig! Inget visar att du tycker om mig som en varm kram. En helande beröring när jag är nere betygar att jag är älskad. Det försäkrar mig om att jag inte är ensam. Din beröring kan vara den enda jag får.

Tack alla underbara vänner för att ni finns för mig!

14 kommentarer:

Sister Moonshine sa...

Vet du, jag vann stipendiet 2009, och bodde hos Lisa Kähler i Provence i maj det året med min familj. Det är en helt fantastisk plats och södra Frankrike saknar inget när det gäller vackra miljöer, god mat och andra upplevelser. Ha en skön resa och passa på att njuta och koppla av med dina vänner. Stor kram.

/Åsa

Carola sa...

Kram från mih <3
Carola i Falköping

Anonym sa...

Vad härligt att du och din familj har ett stort skyddsnät. När jag fick barn insåg jag hur viktigt det är med betydelsefulla vuxna i omgivningen oavsett om det är i familjen eller vänkretsen. I din tuffa situation kan jag förstå att det är ännu viktigare och att det kan ge någon form av trygghet när så mycket annat krisar. Ni verkar ha en underbar sammanhållning. Det säger utan tvekan rätt mycket om dig också Elisabeth. Sträck på dig! (och kram från en läsare i Lund)

Anonym sa...

Läser Åsas kommentar och blir ännu mer övertygad om att det kommer att bli en fantastisk resa på alla sätt.

Härlig helg med sommarkänsla, perfekt dos av det mesta, familj/vänner, rörelse, god mat (jag ser ju hur rutinerad ut som helst där vid grillen!) Det är verkligen viktigt hur vi väljer och vad vi skapar på vår väg, där är du makalös min vän <3

Nu är det fokus Adam, ska bli så spännande att höra (och se) hur det går!

Kram,
Maria

Anonym sa...

Har också röstat nu:) Härligt att resan närmar sig med stormsteg!

Kramar Hanna, G-berg

Anonym sa...

Har röstat på dej, och en stor varm bamsekram till dej du fina!!!
Gunnela

Malin sa...

härligt att resan närmar sig! även jag ska på roligheter till helgen. Vi ska fira bröllopsdagen i Åre! Kul att det blev i alla fall en bröllopsdag för oss.

När vi gifte oss visste vi ju inte om jag skulla leva året ut ens...

Anonym sa...

Dear Elisabeth, sending you 6 great big hugs full of love from West Chester! Wish I could deliver in person !!!! Love Sarah

Anonym sa...

Hej
Har röstat på dig, du är väl värd det:)
Önskar dig all välgång
Liz

Jenny sa...

Vilka underbara bilder på dina fina killar!! Ja, nog känns det skönt att man har ett starkt skyddsnät när framtiden är oviss!! Hoppas du kan njuta riktigt ordentligt i huset i Provence. Kramar Jenny.

Anonym sa...

Nu har jag hittat till Mama-sidan och röstat på dej, Elisabeth...nåt bra har jag gjort känner jag!! Jag beundrar din styrka nåt otroligt och hela din fina familj...tänker så mycket på er...kram från södra Sverige

Anonym sa...

Jag har också röstat på dig.
& uppmanat alla mina facebook-kontakter att göra detsamma.

Kommer med honungsburkarna vilken dag som helst.

Tänker på er alla underbara Ollas Mattsonar och bannar era jävla fuktskador.

& heja Adam, t.o.m. jag ska premiärkolla hockey tänker jag.

Puss och Kram
Myran

yvonne sa...

Hej jag beundrar dig värkligen för din styrka och mod.Många varm kramar från Yvonne.

yvonne sa...

Hej skickar många kramar till dig från yvonne.