söndag 24 januari 2010

Sockiplast och Kassettband

Häromkvällen satt vi och skrattade och skämtade om sockiplast. Och då undrar Isac (8 år) – Vad är det för något?
Och Jörgen svarar: - Typ som Mockasiner.
Varvid Isac undrar: - Och vad är Mockasiner för något? Är det typ champinjoner eller??

"Sockiplast är namnet på ett slags ankelsocka i frotté med räfflad halkfri plastsula. Den lanserades 1959 och användes istället för sportskor på gymnastiklektionerna främst under 1970-talet och 1980-talet."
Mina var blåa……..

Ikväll när vi satt i bilen så spelades Alphavilles låt ”Forever Young” och jag nynnade med. Då undrade Isac hur gammal låten var. Jag var tvungen att tänka efter men så kom jag på att jag fick Alphaville på kassettband i ett påskägg när jag var i 12 års åldern. Isac räknade snabbt fram att det var 24 år sedan och så sa han: - Vad är kassettband??

Vill också dela med mig av en dikt som Isac skrivit i höstas:
Fåglarna flyttar.
Gula och röda löv faller ner från träden.
Föräldrarna krattar lövhögar.
Barnen hoppas i lövhögarna.
Barnen plockar svamp.
Det är kallt.
De vuxna hugger ved och eldar i kaminen.
Det är frost och blommorna har vissnat.

Isac

3 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag som liten trodde det hette "sockerplast":o)
Det finns en hemsida som heter: http://www.sockiplast.nu/

Nostalgi på hög nivå.

Kram vännen min,
/Gitt

Studio * Plong sa...

Jag fick dagens skratt när jag läste om Isac och sockiplasten. Haa ha, vad det var roligt! Vi köpte faktiskt sockiplast till vår dansanta VD på Rent a Plant i stl. 46. Det vore något för Jörgen, det! :-D De finns eller fanns hos Antroposoferna i Järna. Kram och kram till Isac för den fina dikten.

Anonym sa...

Har glömt säga vilken fantastiskt fin dikt Isac har skrivit. Hälsa honom det från mig.

Kram Gitt