tisdag 9 augusti 2011

Hjälpmedelscentralen

Innan jag börjar inlägget så måste jag dela med mig av två foton som jag såg att min man fortfarande har i plånboken. Det till vänster är från när vi träffades för dryga 18 år sedan och det till höger är från tiden då Adam var liten för ca 15 år sedan;

Jag, Joel och Färdtjänsten har idag haft en heldag tillsammans och jag måste börja med att ge en eloge till Taxi 020 och Taxi Kurir som har kört turerna som vi åkt idag. ALLA bokningar och tider hölls enligt schema... och det hör inte till vanligheterna om man säger så.

Vi har varit på Hjälpmedelscentralen och lämnat tillbaka en del hjälpmedel och sedan lagat både rullatorn och elrullstolen samt gjort en lite justering av fotsteget på elrullstolen. Jag hade räknat med en timme där men det blev dubbelt upp. Tur att det finns en godismaskin med lite mutor i. En femåring börjar lätt tröttna efter två timmar i ett och samma rum.

Under väntetiden hann jag med ett samtal med Joels dietist samt med min hemsjukvård.

Joels dietist ska skriva ett intyg som vi kan komplettera ansökan om personlig assistans till Försäkringskassan. Vi behöver något som styrker att Joel behöver mer hjälp än de 5 minuter per dygn som Försäkringskassan anser Joel har behov av vid matsituationerna. Om man räknar med 5 måltider per dag så är det alltså 1 minut per måltid!
Dietisten skulle även skriva ut mer näringstillägg och några nya näringsdrycker. Äntligen har vi hittat två lite mjölkigare drycker. En med Jordgubbsmak och en med Aprikos/Banan.
Joel är SÅ kinkig och har full koll på om vi försöker lura i honom något.

Hemsjukvården pratade jag med om min port a cart operationstid. Vi har tidigare kommit fram till att operation ska ske under vecka 36. Nu när Adam kommit med i TV pucken så vill vi självklart åka med till Värmland och titta när han spelar, och TV pucken är onsdag-söndag vecka 36. Det lämnar måndag och tisdag kvar till operation.
Jag vet att det är många nu som tycker att en operationstid bör gå före hockeyn men att Adam spelar i TV pucken är "once in a lifetime" så här går faktiskt Adam före.

Efter Hjälpmedelscentralen åkte vi till Siggesta Gård där Assistansia hade kund dag. Vi åt lunch och glass i Orangeriet, sedan gick vi runt och kollade på djuren.
Det var en trött Joel som körde upp på rampen i Färdtjänstbussen från Siggesta men med lite musik höll han sig vaken. (han ber alltid chauffören spela "the voice" på radion, och ändrar de inte direkt lägger han till: - 105,9!... Full koll har denna lilla kille.)

Ikväll har jag sedan lagat recept från Linas Matkasse. Gott och fräscht. Det kanske inte föll Adam i smaken som vill ha mer husmanskost;

I morgon är det en hyfsat lugn dag. Jag tänkte gå på Kundaliniyoga på förmiddagen och på eftermiddagen ska jag, Joel och vårt boendestöd åka till IKEA.
IKEA, jobbigt men ack så kul!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Vad kul att se bilderna på dig! Jag känner igen dig sjukt mycket, jag tror att vi har gått i samma skola/skolor men att du är något år yngre än mig.
Fina pojkar du har!
Hoppas att ni får njuta av varandra ett bra tag till, önskar dig ett mirakel!

Jenny

Anonym sa...

Klart du ska åka med till Värmland och TVpucken!

Berit sa...

Tycker också att det är kul på IKEA. Senast var jag där och hjälpte sonen med utrustning av hans lägenhet. Det tog oss fyra timmar med bara handlingen. Maken o sonen skruvade sedan halva natten och jag uppmuntrade från soffhörnet. :)

Måste ju gå att fixa din op. tid. TV-pucken är ju som du säger "once in a lifetime".

Anonym sa...

Det var roligt att träffa dig och Joel på HMC. Jag tycker J har väldigt stort tålamod med att vänta. Det är verkligen skittrist att sitta där. Vad roligt att eftermiddagen blev lyckad. Håller med övriga om att du gör helt rätt som prioriterar Adams hockey denna gång. Men jag hoppas att det löser sig med op också eftersom det verkar jobbigt att ha det som det är nu.
Kram Maria