fredag 3 augusti 2012

Joel 6 år

I förrgår kväll var det ballongmage igen och jag hade sådant magknip att jag var tvungen att peta i mig en stesolid. Detta gjorde ju självklart att jag blev dåsig och trött. Familjen satt på en film och jag tror inte jag såg en enda sekund av filmen. Klockan 24 var den slut och då vaknade jag till.... och sedan blev klockan närmare 4 innan jag kom i säng.

7.30 skrek Joel att - NU E JAG VAKEN! NU KAN NI KOMMA!
3,5 timme lite sömn plus det jag slumrat i soffan känns som lite för lite. Adam och Isac slet vi också upp.

Klockan 9 kom sjukgymnasten och arbetsterapeuten. Dels med en högre rullator och sedan mätte de ut för att höja soffan och fåtöljen i vardagsrummet samt sätta mjukare sits på toaletten. Då jag sitter över en halvtimme varje gång så domnar benen.

Lunch åt vi på Strömma Kanalbar. Jörgen, Joel och vårt besök från Sandviken åkte båt dit med Maria och Robin medan mamma och pappa körde dit mig i bil. Jag har varit riktigt seg och skulle aldrig orka med en båttur.
De ringde förresten från onkologen om mina prover och leverproverna var hyfsat stabila. Några bättre och några sämre men de stod hyfsat stilla. Däremot så var inte proverna ok för att få min skelettmedicin. Jag hade hoppats på den nu då mina bröstben är superömma.

På kvällen hade Joel barnkalas och de var 8 stycken killar som höll låda fram till 20.


För min egen skull så vill jag sammanfatta sista delen av boken "Döden är livsviktig".
Shanti Nilaya - Fridens slutliga hem. En varelse som lever i harmoni mellan den fysiska, den intellektuella och den andliga. En varelse som förstår att kärlek, verklig kärlek inte har några krav. THE FINAL HOME OF PEACE.
Långfredagen ses som en sorglig dag p g a korsfästelsen. Men utan den skulle vi inte ha uppståndelsedagen. Man bör prata med barnen om detta så att de inte är rädda för livet efter döden.
Om man lever på rätt sätt bör man inte vara rädd för döden.
Döendet är ett stort välbehag som väntar er. (enligt Elisabeth Kübler-Ross)
Gör idag det högsta valet i varje situation för att få uppleva ett "otroligt fridfullt ögonblick när ni dör".
Kärlek är villkorslös. Kärlek ställer inga krav, har inga förväntningar. Den bara är.

En del ord passade även mycket bra in på Joel. Jag kan ju själv inte träna med honom längre men jag vill ju att han ska hjälpas och inte stjälpas vad gäller träning.
Många nära och kära servar honom mer än vad som behövs eller bär honom när han kan gå med rullatorn själv. Man måste ha tålamod.


Verklig kärlek innebär att man låter var och en lära sig sina egna läxor utan att försöka rädda dem. OM ni fuskar och gör det lätt för honom kommer ni att lura honom på ett stort språng framåt i livet och hans utveckling. Man kan inte beröva honom att lära sig just den läxan. 
Verklig kärlek är att säga;
Så här mycket kan jag göra för dig och resten måste du klara själv.

Avslutar med ett bra tips från en bloggläsare.
www.ungcancer.se kom det ett tips bland kommentarerna och de har riktigt coola tröjor och jag gillar speciellt deras armband för 100 kronor styck där det står FUCK CANCER!

19 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Joel!! Ska arbeta på min rädsla för döden. Efter programmet Sofias änglar var jag alldeles paralyserad av ren skräck. Genom att följa din blogg kan jag kontrolera den mer. Tack Elisabeth ! Kram/Marie.E

Anonym sa...

Ett stort till Joel på hans födelsedag!!
Kärlek är att våga lita på att våra nära kan själva och de växer det så av!! Många gånger vill vi ge en sk hjälpande hand när det inte alls behövs utan bara stjälper....Det är så lätt att göra fel men vi kan alla lära oss att göra rätt, finnas till hands i bakgrunden och se till att fallen inte blir så stora......

När det gäller döden så är det ju så tabu lagt nuförtiden-förr var det naturligt!! Jag har tyckt att det var lite skrämmande men när mamma dog så upplevde jag det på ett helt annat sätt-en befrielse och hon var så lugn!! Min lilla mamma som hade ett tempo i livet som alltid var turbo-var så nöjd och stilla, hon lämnade jordelivet i lugn och ro och jag tror hon fann en ännu större ro-hela hennes rum var så lugnt och stilla.....Det är inget jag längre är det minsta rädd för....
Men du Elisabeth-under har skett förr och jag hoppas att du snart får må bättre och känner lite mer kraft och energi igen.....
mariab

Busmamman sa...

Så glad att du har fått uppleva Joels 6-årsdag! <3
Många kramar
/N

Anonym sa...

Ett stort grattis till goa lilla Joel! Kramar från Lisa och Markus.

Anonym sa...

Hej Elisabeth!
Grattis till Joel,håller till fullo med att man måste hjälpa det man kan,annars är det fara för sitt självförtroende,det grejar Joel:=)
Och Elisabeth,jag hoppas att du får
det så bra,bättre i helgen.Och du
kommer ut och kan spatsera lite,
tänker på dig,och hoppas att du får
må bättre,
mångastorastyrkekramar,
Kicki Vö (m make)

Anonym sa...

Ett stort grattis till Joel på födelsedagen!! Härligt att du uppnått även denna milstolpe! Hoppas du får uppleva många fler mysiga stunder med nära o kära! Kram från fam Porle

Anonym sa...

Stort Grattis till finaste Joel på hans 6 års dag!

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen allra finaste Joel. Typiskt barn att tala om att de är vakna, nu kan ni komma. En så bra helg som det bara går önskar jag er alla men mest dig. IM/Örebro

Anonym sa...

❤❤❤

Nonna sa...

åh, du har så rätt, vi ska inte hjälpa för mkt, vi ska finnas och ställa krav, annars utvecklas man inte! Varmt grattis till Joel, njut av ögonblicken Elisabeth du gör det allra bästa för alla!
Kram Nonna

Anonym sa...

Villkorslös kärlek till dig alla de dina E lisabeth.

Sister Moonshine sa...

Jag är glad att du fick uppleva grabbens födelsedag. All kärlek du känner ger dig extra kraft att uppnå det du så gärna vill innan det är dags att gå vidare. Jag förstår ditt sökande efter tröst och mening i att dö. Jag tror som du, att det kommer att vara en fridfull upplevelse, men då vill jag vara färdig med allt först. Det verkar du klara utmärkt. Stor kram.

Katrin sa...

Stort GRATTIS till solstrålen! För ett år sedan satt han och sjöng Farbror Abraham på Björnö;) då fyllde han 5... Många kramar från oss! Och klokt det där om att man måste ha tålamod och låta andra lära sig och inte alltid serva (av välmening)... Så väldigt sant! Hur kan annars utveckling ske??

Anonym sa...

Vill bara tacka dig Elisabeth. Jag och min man fick livets största gåva i tisdags: vårt första barn,en son. Nu om någonsin har det verkligen kommit över mig hur skört livet är. Hur stor kärleken är till ett annat liv och viljan att skydda och ta hand om detta.
Texten ovan ska jag spara och bära med mig när jag nu ska möta livet med min son. Den underbara resan som heter livet jag tyckte texten var väldigt användbar och klok att ha som ledstjärna.
Så tack. Du är i mina ögon en stor förebild

Anonym sa...

Underbara du.
Grattis till er båda, Joel blir hela 6 år och du fick vara närvarande med honom. Läste den fina texten om kärlek, det gäller att inte älska så att man hämmar utan älska för älskandets skull. Alla föräldrar uppfostrar och älskar sina barn/barnbarn så att de blir välmående vuxna som ska klara sig, en del fixar allt lätt medan andra tar uppförsbacken till samma mål och det tar givetvis längre tid. Synd att du inte kan få medicinen du vill pga provsvaret. Kram //Diana

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen Joel,hoppas du får många paketer.
Sänder en stor Kram till er alla .Gull i Skåne.

Anonym sa...

ergyndsocoalloarhotivNesticlEtt jättegrattis till dej Joel!!
Hälsa din mamma, pappa och dina bröder att är verkligen en tuffing. Kram Barbro

Anonym sa...

Hej Elisabeth!
Önskar dig en Godnatt och att du
inte har alltför ont osv,
mångavarmakramartillDIG,
Kicki Vö (m make)

Elisabeth W sa...

Äpplet faller inte långt ifrån träet" Så påtagligt det blrv nu..
När jag såg fotot på Joel trodde jag först att det var Elisabeth själv sedan bläddrade jag ned och ser din pappa :-) - generna håller!!