tisdag 2 november 2010

Nya cellgifter

Då har jag kommit igång med nya cellgifter. Min kontaktsjuksköterska gick igenom behandlingsplanen för de närmsta veckorna. Jag börjar nu på en gång med att äta 8 tabletter Xeloda dagligen i 14 dagar och sedan ska jag ha ett uppehåll på 7 dagar. Under mina ”vilodagar” ska jag strålas 5 gånger mot höften.
Om en vecka ska jag ta blodprover för att se att min kropp orkar med cytostatikan och sedan ska jag ta nya prover inför varje behandlingsperiod, dvs var tredje vecka.
Det verkar som den jobbigaste biverkningen av cytostatikan är att man kan få domningar, stickningar och svåra blåsor på händer och fötter. Andra biverkningar är diaré och illamående men jag kommer inte tappa håret i alla fall vilket kan var skönt att få ha kvar under vintermånaderna.
Jag fick en ny dosett som rymmer lite mer än den som jag har haft tidigare;

Min läkare har nu sjukskrivit mig igen till och med sista februari, men det står att jag kan jobba efter egen förmåga och ork. Nu tror jag visserligen inte att jag kommer att orka jobba den närmsta tiden då även Joel ska in på sin stora operation om en vecka och sedan är det 6 jobbiga läkningsveckor. Jag tror inte ens att jag kan få in arbetet i min kalender. Mellan alla läkarbesök och allt som är med Joel så måste jag försöka ta hand om mig själv med promenader, träning, vila och frisk luft, och min ”egentid” måste jag få till på dagtid. På kvällar och helger är det fullt upp med aktiviteter och läxor för barnen, och att skjutsa och fixa mat till alla mina grabbar.

Då det är höstlov så blir schemat lite annorlunda, så idag hade jag Isac och en kompis till honom med mig till badet. Jag simmade 1200 meter medans de lekte och åkte rutschkanor. Efteråt blev det lunch på McDonalds. Sedan klämde jag in en fika hos Susanne som precis opererat bort minisken och gick hemma och haltade, innan jag hämtade Joel klockan 14.
Min plan var sedan att gå på bio med Joel i Gustavsberg då det stod att det var Mumintrollet i dag klockan 15… men det visade sig att programmet inte stämde utan det var ”mitt liv som hund” istället. Som plåster på såren så bjöd de på popcorn. Joel skrattade gott åt hundarna som rapade och pruttade så det gick bra ändå. (Jag fick säga att Muminfilmen gått sönder.)

På torsdag klockan 15 är det i alla fall Toy Story 3 så då tänkte jag skicka iväg mormor med Joel. Själv ska jag på en efterlängtad ansiktsbehandling på eftermiddagen. Kanske att jag kommer att somna i behandlingsstolen då torsdagen i övrigt är fullspäckad av olika besök på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Från 9.30 till 13 har vi fyra olika besök!!

7 kommentarer:

Linda sa...

Berätta gärna sen hur du mår av de cellgifterna. Kommer förmodligen själv att börja med just Xeloda när jag kommer hem från USA.

Kram kram!!

Lena sa...

Hoppas du slipper biverkningar och får njuta av din egentid!! Blir det nån sån? Du måste var mästare på logistik vid det här laget. Herregud vad du hinner med mycket!
Massa kramar Lena

Anonym sa...

Alla dessa sjukhusbesök med barn med funktionshinder känner jag igen. Att sen ha en egen sjukdom ovan på det är verkligen för mycket. jag tänker på dig och hoppas att det kommer gå bra med cellgifterna och att det går bra för Joel. Är det en senförlängning han ska göra? Det ska min Joel göra i februari.
Kram från Maria

Anonym sa...

Hej,

Ville bara skicka en värmande kram fran en okänd bloggläsare som tycker du är fantastisk och som beundrar din styrka.....

Sus

Annelie sa...

Jag hoppas att det fungerar bra med de nya cellgifterna. Jag är också intresserad av hur du mår på dom. Jag ska ta prover om ett par dagar och får nog börja jag också. Jag slutade med min cealyx i juli och kan ev. få något annat.
Stora varma kramar från mig Annelie

millory17 sa...

Vi skickar över ett gäng med kärlek, massor av kramar, en bunt med pussar

Cam, Jen & Elliot

Linda sa...

Ja det är verkligen riktigt härligt här! Men idag är jag trött. Sov på planet hit ner till Florida och har även sovit nu under eftermiddagen. Men så får det vara. Kroppen orkar inte lika mycket som jag själv vill och Florida är ett perfekt ställe att få sin vila! :-)

Jag strålades först 25 ggr (dvs 5 v) mot bröstet där jag opererades. Sedan strålades jag 10 ggr mot ländryggen (dvs 2 v) och sen fick jag en högdos-strålbehandling mot höften. Så mycket strålning har det blivit. Hoppas det går bra för dig och att du snart blir av med smärtan. Min höft blev mkt bättre!!

Kram kram!