söndag 10 oktober 2010

Läkarbesök på en söndag

Jag hade fått ett nummer att ringa till Astrid Lindgrens vid 9,30 tiden.
9,29 ringde jag och läkaren svarade direkt.
Vi kom överrens att vi skulle komma direkt till avdelningen klockan 11. Vi kom dit i tid och läkaren höll tiden.

Han började med att visa oss röntgenbilder på Joels höfter. 3 stycken tagna under 1,5 år. Där ser man tydligt att höftkulorna börjar glida ur sin ursprungliga "skål". Detta borde vi blivit upplysta om i april då röntgen gjorde senast men detta "glömdes" bort.
Och sedan erkände Läkaren att Joel tyvärr var en av de patienter som tyvärr "ramlat lite mellan stolarna" och det var inget han förnekade och han höll med om att uppföljningar och samordningar borde skötas bättre...
Efter att ha sett röntgenbilderna så kan man konstatera att en operation borde ha gjorts tidigare och istället för botox som han fick i juni.

Jag hade med mig datorn för att visa filmklippet på när Joel går med rullatorn. Läkaren blev positivt överraskad tror jag och tyckte även att han var rörlig när han kröp runt honom på golvet. Joel fick visa att han orkade stå på benen. Detta var viktigt då läkaren måste se hur mycket man ska våga försvaga musklerna på insida lår vid en mjukdelsoperation.

Vi bestämde att han skulle skriva en remiss med "dubbel förtur" till operation av insida lår och eventuellt en mindre dos botox i vaderna i samband med operationen.
Förhoppningsvis kommer detta att kunna ske i november men han ska kolla upp detta närmare i morgon måndag.
Vi hoppas att det blev lite mer fart på detta ärende nu... Eftersom närmsta 3 månaderna kommer stå still för Joel i vilket fall som helst med utvecklingen så kan vi lika bra få till en operation så snart som möjligt.
(Självklart ska vi konsultera med Joels sjukgymnast en gång till också för att höra hennes åsikt.)
Joel avslutade med att visa läkaren hur Kiss gör samt ge honom "matchstraff" (gå och duscha). Allt för att läkaren inte ska "glömma bort" honom igen.
Fortsättning följer.......

Ikväll har Isac suttit och pluggat med sin nya dator för fullt. Svenska och Matte är inga problem alls men engelska ligger han självklart efter så det kommer bli lite pluggande närmsta veckorna.
Han sitter med sin Macbook som han fått från skolan. Ganska mycket flashigare än min jobbdator...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Helt fantastiskt att du fick till ett besök hos läkaren idag en söndag. Har aldrig hört om någon som lyckats med det förut. Hoppas han fick sig en tankeställare hur han hanterar sina patienter. visst har de mycket att göra, men jag tycker att de ofta låter det gå ut över patienterna i stället för att ta en fight med sina chefer om resurserna. Jobbigt för Joel. Hoppas i alla fall att operationen hjälper honom när den väl blir av. Kramen till er alla.
/maria

Lena C sa...

Skönt att höra att han kan erkänna att det inte skötts bra! Hoppas att det blir exemplariskt skött i framtiden. Men att ni ska behöva kämpa så hela tiden! Duktigt jobbat än en gång!
Kram Lena

Anonym sa...

Duktiga DU !!! Du är fantastisk med allt du får till o fixar, jag får ståpäls när jag tänker på hur fantastisk DU är.

Superkvinna !!

Blev så glad när jag träffade er vi macken igår, och charmtrollet Joel, underbara kille.

Hör av dig när det rycker i dina promenad ben och när tiden finns !
Jag o vovven finns här.

Många många kramar Åsa