tisdag 17 maj 2011

Antibiotika

Min morgon började med läkarbesök. Han kunde snabbt konstatera att jag behövde antibiotika. Blåsorna i munnen, hes och hostar upp grönt slem, två sår på benet som är rödflammiga runt och inte läker (från att jag fastnade i armeringsjärnen hemma) samt att det rosslade i lungorna.
Med andra ord så orkar inte mitt immunförsvar mer och med lite sunt förnuft kan man räkna ut att jag nog skulle ha haft antibiotika redan i slutet av förra veckan. Nu blir det 10 dagar antibiotika EryMax (jag tål inte Penicillin) det vill säga till och med torsdag i nästa vecka. På tisdag ska jag ha nästa cellgiftsbehandling och självklart känner jag mig lite orolig att jag inte kan få denna nu.

Igår googlade jag på mitt cellgift (brukar aldrig googla om min sjukdom annars) och där står det under BIVERKNINGAR en hel del men punkter som stämmer på mig är; SMÄRTA eller SÅR I MUNNEN, SÅR I NÄSAN, NÄSBLÖDNINGAR, SÖMNIGHET och INFLAMMATION AV HÅRSÄCKAR. Det sistnämda gäller inte på huvudet utan när jag har tagit bort oönskat kroppshår. Så det känns som att en del av mina ”förkylningsproblem” även kan vara biverkningar. Jag är tex inte snorig men har sår i hela näsa och blöder väldigt lätt. Att jag blöder lätt gäller överallt, alla småsår och blåsor som börjar blöda blöder rikligt. Sår i munnen? Menar man blåsor då tro? Oavsett så hoppas jag att allt blir bättre med antibiotikan.

Så här ser min blåsa ut som jag har haft sedan förra söndagen och den har varken blivit större eller mindre. Men det har tillkommit några blåsor till men de är mycket mindre och gör inte lika ont som denna;

Hela eftermiddagen har jag varit på rummet och vilat. Först kom en undersköterska förbi och meddelade att vi tyvärr får avboka min taktila massage som jag skulle få i morgon så jag inte blir sämre, en stund senare kom ”min” favoritsjuksköterska förbi och undrade om hon inte skulle boka in någon behandling torsdag eller fredag då jag förhoppningsvis mår mycket bättre och antibiotikan verkat.
Jag hann sedan sova en timme innan det knackade på dörren igen. Det var en ny undersköterska som kom och presenterade sig då hon skulle jobba natt och hon ville bara komma och säga hej och även säga att det bara var att ringa om det var något. Undersköterskorna här är verkligen SÅ gulliga allihopa.

Efter middagen så gick jag och ”tjejgänget” (jag, Jeanette, Tina, Tarja, Alena och Yvonne) ner och hade egen SPA ritual. Vi köpte varsina kit MÖLLEVIK.
Vi hade jättetrevligt och faktiskt att jag kände mig så mycket bättre och piggare efter.

Fyll inte livet med dagar,
fyll dagarna med liv.

3 kommentarer:

"Kinna" sa...

Så tråkigt att det blev så här, när du skulle iväg och ha det skönt. Beundrar dig. Du är en riktig kämpe.

Helene sa...

Har följt din blogg sen Linda länkade dig. Vad skönt att du får komma till Mösseberg och jag hoppas att du kan njuta av det trots att du inte mår så bra. Jag var där i maj förra året och längtar tillbaks. Kram Helene i Stockholm.

Anonym sa...

Blåsorna...Afte !! helt klart !!