måndag 20 februari 2012

På väg till röntgen

Sitter och väntar på färdtjänsten.
Dags att åka till Sabbatsbergs sjukhus för datortomografi av hals, bröst och buk. Det är denna röntgen som sedan kommer att avgöra hur min behandling kommer att se ut framöver.... Har de cellgifter jag fått de senaste månaderna fungerat? Eller måste jag byta sort? Står cancern stilla eller har den ökat?
Jag vet ju från skelettscinten att det blivit mer i ryggraden. Det läskiga nu är väl egentligen hur levern mår.

Lite orolig för hur det ska gå att andas in, hålla andan etc.... Ni som gjort datortomografi förstår vad jag menar.
Jag hostar inte lika mycket längre men när jag tar djupa andetag rosslar det rejält och då blir det att man hostar automatiskt.
Innan röntgen får man ju "smarrig" kontrastvätska också att dricka.... 1 liter!! urk.
Sedan ska nål sättas också. Lika läskigt varje gång om det ska hålla när de sprutar in kontrasten. Det gör så J-la ont om kärlet spricker... det har hänt.

Jag får tänka på något roligt när jag ligger i "tunneln".... som att jag ska på date med min man i kväll=)

34 kommentarer:

Anonym sa...

Men då har du ngt trevligt att tänka på! Ha en underbar date. Mera kärlek i vardagen.
Du är så stark och tapper, och omger dig med vänner som verkar engagerade och underbara.

/Anneli
(gammal gymelev)

Anonym sa...

Mycket kärlek till dig från mig// Anna-Lena

Anonym sa...

Lycka till idag! Jag ska hålla alla mina tummar och tår för att röntgenbilderna blir fina samt att alla dina kärl håller ihop. Ha en härlig kväll med din man ;)
/Linda

Kristin sa...

Hoppas att allt går väl och att det sen visar sig att inget blivit sämre i sjukdomen.
Jag önskar er en trevlig kväll med mycket kärlek, kram från Kristin

Anonym sa...

Tänker på dig idag Elisabeh,jag håller tummarna för att det inte har blivit sämre,ha en underbar kväll med din man<3
styrkekramar till dig.

Anonym sa...

Elisabeth, vackra kvinna.
För det är du verkligen.
Hela du.
Ditt förra inlägg är bland det modigaste och finaste inlägget du skrivit på länge. Det kändes svårt men enormt innerligt läsa dina tankar om livet och dig själv, samtidigt som du lander i nuet och bara njuter av att få vara med din underbara familj.
Dessutom blir jag ju alldeles varm i själen av att höra om dessa omtänksamma människor därute.
Jag tror nämligen på en varmare värld.
Vi behöver varandra.

EXTRA STORA STYRKEKRAMAR till dig idag.
Jag längtar få träffa dig snart.

Kramar om.../Gitt

Anonym sa...

Lycka till idag och ha en fantastisk kväll med maken din!

Å

Anonym sa...

Håller alla tummar och tår för att resultat ska vara bra.

Anonym sa...

Jag håller alla fingrar jag kan med hoppet om att undersökningen ska ge ett sådant bra svar som möjligt.Hoppas sedan att krafterna finns där när Du dejtar käre maken, hoppas Ni får en fin kväll tillsammans <3 <3 <3 / Carina

Anonym sa...

Lycka till nu gumman, och vi håller tummarna att det ska gå bra idag för dej. Jag beundrar dej Elisabeth, som verkar vara så stark, men i din sitauation måste man ju vara det, och tro,att det ordnar sig.

Busmamman sa...

Bettan, vill bara skicka dig några styrkekramar och säga att jag tänker på dig. Ofta.
Kramar
/Nadja

Anonym sa...

Hej
Hoppas av hela mitt hjärta att den cytostatikan du fått gjort sitt så sjukdomen har bromsat lite och du kan få lite mera tid med din familj.Kram Britt-Mari

Nina sa...

Får ont i magen av att känna hur nervös du är. Vi har genomlidit samma helvete. Önskar dig en trevlig date med din man!
Kram och styrka i massor sänd över till dig!
Nina

Eva T sa...

Hej Elisabeth !

Jag hoppas att "bilderna" är bra både de från röntgen och de du får i huvudet vid tanke på maken och daten ;-) Hoppas av hela mitt hjärta på goda resultat och en riktigt trevlig kväll. Kram

Anonym sa...

Styrkekramar till dig!
Inga

Aina sa...

Hej Elisabeth,
Å så jag hoppas och håller tummarna för att tumörerna har minskat med de senaste cellgifterna! Och att kärlen håller.
Önskar dig en underbar kväll med din man!
Kramar, Aina

Anonym sa...

Lycka till idag,du vänder allt till det positiva,du finns i mina tankar alla dagar,jag berättar om dig åt alla som missade dig i Tv pogrammet,om hur härlig familj ni är och hur positiv människa du är trots din arma sjukdom.många kramar och tankar från Finland.

Anna sa...

Jag tänker på dig Elisabeth!
Kram Anna
http://blogg.amelia.se/cancerbloggen

Anonym sa...

Styrkekramar & tankar till dig när du ska in i tunneln!!! :o/
HOPPAS, HOPPAS, HOPPAS att bilderna sen ser bra ut!!! :o)) Ha en himla bra date me´ "gubben" sen då!!! ;o))
Kramar från Pia i Västervik

Camilla sa...

Lycka till! Mina tankar går till dej, även om jag inte visste vem du var innan Sofias Änglar.

Anonym sa...

Jag tänkte på ditt förra inlägg i går när du och fina Isac åkt efter att ni varit här och lämnat kläder till kusinen. Ärligt talat så tänker inte jag på att du varken har ögonfransar eller ögonbryn, det ändå kag tänker är att du ser så otroligt fräsh ut och du är så fin i ditt korta hår! Jag tror att folk tittar förmodlingen för att de känner igen dig eller just för att du har en sådan utstrålning. Nu håller vi tummarna att röntgen blir bra!Ha en mysig date med Jörgen:)KRAM

Unknown sa...

Du är grym Elisabeth, kämpa på!!
många kramar Micaela

Photo by Maria sa...

Ja tänk på något roligare, det kan ju hjälpa en del =)

Önskar att jag hade en del av din styrka och vilja..

Tankar till dig..

Kram Mia

Anonym sa...

Du härliga människa som jag aldrig träffat, bara sett på TV i Sofies Änglar. Du har berört mig ända in i själen med din ärlighet och ditt mod!
Jag förstår hur du känner för jag har upplevt våndan över undersökningar och provsvar på väldigt nära håll.
Jag önskar att du får bra besked efter undersökningen och att du får en härlig kväll med din man!
Många kramar

anna sa...

Gud va jag beundrar dig!! Du verkar vara en fantastisk människa !! Såg Sofias änglar o du verkar ha en underbar familj <3 All lycka till er <3 Kämpa på nu !!

Anonym sa...

Förstår vad du menar! Hoppas sjukdomen stannat upp. Styrkekramar till dig!mona

Anonym sa...

Hoppas allt gått bra för dig idag och att kvällen blir mysig.
kramizar från Gunnel

Anonym sa...

Du är insperation för många en sådan kämpa glöd..
Sa det till mins vänner när dom klaga på frisyrer .Pengar mm ,att det finns dom som ha det värre och dom klaga inte...
Så kämpa på hoppet är det sista som överge en..Kram

Lena C sa...

Hoppas det har gått bra för dig idag! Jag har tänkt på dig och hållit tummarna.
Kramar Lena

Anna sa...

Oj, det där med utseendet känner jag så väl igen....Vi har fått ganska lika utseende du och jag. Och inom sej så har man sin gamla bild av hur man ser ut och sen ser man sej på foto eller i spegeln....vem är det där? Blä!
Stor kram Anna

sussie sa...

Hej, hej... Vill bara säga att jag har följt din blogg sedan "sofias änglar" och din blogg berör mig verkligen. Kan inte för mitt liv förstå hur tungt det måste kännas för dig... Har sjäv tre barn o kan inte tänka mig tanken på att lämna dom...men det är ju inget du kan påverka precis som du skriver... Miljoners med kramar till dig o hoppas innerligt att medicinerna o allt de du går igenom, att de stoppar upp den hemska sjukdomen så du får mer tid med familjen dig..

Alicia - Borrelia & Fobi sa...

Åh, jag hoppas verkligen att kärlet höll och att det gick bra på röntgen, och ännu mer att resultaten blir positiva!

Och vad trevligt det lät med dejt ;) hihi, hoppas ni fick trevligt :D
Nu var det mycket jag hoppades här haha, men hopp är bra ^^
Kram

pernilla sa...

Vilken underbar människa du verkar att vara. Det var längesedan som ett programm på tv berörde mig så som Sofias änglar. Jag önskar så att jag kunde göra något. Massor av kramar till dej och din familj!

therese sa...

hej fina du,
efter att har sett dig o din underbara familj i sofias änglar så kännde jag bara att jag var tvungen att läsa din blogg.sagt o gjort...det va mkt känslor som uppstod under läsningen av ditt liv och din kamp som var/är blandad av glädje,sorg,hopp.förtvivlan etc.
för mig är du en förebild och en stark kvinna som älskar livet o lever det fullt ut..All min omtanke o kärlek till dig och din fina familj...många kramar therese.