torsdag 16 juni 2011

Datortomografi samt beslut från kommunen

Tack alla för era tips om hur man får i sitt barn Penicillin. Jag hade målat upp värsta planerna för dagens alla tre tillfällen men i morse när han vaknade så frågade jag om vi skulle visa pappa att han var en duktig kille som inte grinade som en bebis... DÅ, tro det eller ej men han tog muggen själv och svepte alltihopa!!! Tror ni att vi tappade hakan eller?! Vi gjorde High Five med honom och han var jättestolt. Medicinen till lunch och middag gick också smärtfritt så nu håller iv tummarna att det håller i sig samtliga 10 dagar.

Joel har varit pigg idag och ingen feber men varit hemma här hela dagen med farmor och farfar medans jag varit på Ersta sjukhus på datortomografi. Usch, där hade de kontrastvätskan som smakade lakrits. Gillar lakrits annars men denna ger mig kväljningar. Nu är det gjort i alla fall och hoppas få svar innan midsommar.

På eftermiddagen (medans jag var hemma och vilade) tog Jörgen och Joel färdtjänst fram och tillbaka till Olmed och hämtade upp Joels nya ortoser. Han har själv valt mönster och färg. RÖDA!? Och mönstret är med hjärtan, ha ha. När jag sa till Joel att han hade fina nya orotser sa han att han valt hjärtan för att jag tycker om det. Hur gulligt var inte det? Min lilla älsklings-Joel.

Medans jag vilade och Jörgen och Joel var på Olmed målade farfar delar av panelen till vår utbyggnad. (Du farfar, man kan faktiskt ta en paus och fika ibland...)

Med posten idag kom vårat nästa beslut vad gäller Joels Personliga Assistans. Kommunen ansåg i alla fall att Joel hade mer än 20 timmar i "grundläggande behov" varvid han är berättigad till Personliga Assistans (PA). Kommunen ansåg att Joels grundläggande behov är 21,1 timmar per vecka.
När man kommer över 20 timmar och alltså är berättigad till PA så tar de även hänsyn till övriga hjälpbehov vilket slutligen resulterade i att kommunen godkänt 37,5 timmar i veckan utöver dagistiden då han har resurs. Låter helt OK men vår jurist tycker att vissa delar är missade och ska i alla fall skicka in en del synpunkter.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Elisabeth!

Jag kommenterade ditt förra inlägg och föreslog att Joel skulle få välja själv i vilken form han ville ta sitt penicillin.

Det låter toppen att han tar sin medicin, och det låter likaså toppen att han får den assistans han är berättigad till. Som utomstående blir man helt vansinnig av att höra att man räknar kvartar och halvtimmar hit och dit. Suck.

Må ni få en fin sommar!

/Monica

Berit sa...

Heja Joel! Vad fint att han tar sin medicin utan problem! Roligt att han själv får välja mönster på ortoser. Håller med honom om att hjärtan är fina. Skönt att han också får den assistans han behöver. Låter som en bra dag. :)

Eva sa...

Härligt Joel! Är väl lite typiskt att när man säger att jag tror inte du kan, då jäklar så ska man vissa dom. Envis som en Oxe har vi ju sett tidigare att han är. Hoppas resten går lika bra nu.

Anonym sa...

Grattis till beslutet om resurs! Thomas hälsar, må så gott!
Kram Tina L

Anonym sa...

Han är ju för go Joel som valde röda med hjärtan, ler:) Farfar är bra han:) Kram Annika

Malin sa...

Verkligen fint mönster på ortoserna!

Malin sa...

Angående kontrastvätskan: I Bollnäs är den numera så gott som smaklös. Men förut hade de den där som smakar ouzo. Fast jag gillar ouzo så det var inget problem.

Anonym sa...

hittade din blogg av en slump. Jag har också en son med cp-skada och behandlas själv för bröstcancer. Märkligt.

Alicia sa...

Oj vad duktigt av honom att ta penicillinet!! Han är duktigare än mig, hatar att ta medicin :P