onsdag 8 juli 2009

Brev från Länsrätten

Som om jag inte har nog med att ta hand om mig själv dessa dagar efter behandlingen så dimper ett brev ner från Länsrätten angående Joels bostadsanpassning.
Där är bifogat ett Yttrande från Värmdö Kommun som står fast vid att göra om våra två ytterst små befintliga våtutrymmen till ett. Dvs ta bort badkar samt 1 toalett, riva allt kakel och värmegolv och ersätta med våtrumstapet och elradiator på väggen.
Att det står i Svensk Standard att det SKA finnas två toaletter till ett hushåll på 5 personer eller i en bostad om 5 rum och kök eller mer spelar tydligen ingen roll enligt kommunen.
Badkar behöver Joel pga sin spasticitet och nu vill de ta bort det???
Det "handikappsvänliga badrummet" kommer att bli mindre än 5 kvm. No way we say!!!
Det blir en klar standardsänkning för oss att gå från två toaletter till en även om de är väldigt små.
Vi anser att det finns fler nackdelar än fördelar att göra enligt kommunens beslut. De väger även nej till hall och förråd. Vart ska han byta från utomhus hjälpmedel till inomhushjälpmedel? Det finns inget förråd i anknytning till befintlig hall och den fria ytan i vår lilla hall är idag 90 cm bred. Toadörr direkt till höger när man kommer in är 70 cm bred. Ska de byta ut den till en 90 bred dörr? Hur ska man kunna öppna den? Helt j-la galet.

Försökte sansa mig igår kväll och åkte iväg med Åsa, Lotta och Jenny och åt i Hammarby Sjöstad. Vi hade en jättetrevlig kväll och det fungerade väldigt bra att äta när jag fick sällskap. (tog dock lite extra illamående tabletter)
När jag sedan kom hem på kvällen var jag tvungen att ta itu med detta Yttrande då vi är ansvariga att bemöta detta innan 31 juli och jag har ingen lust att gå och tänka på detta och slösa energi på det under vår ledighet i Dalarna.
Satt till 01.15 i natt och plitade.
Efter diskussion med kuratorn idag så har jag nu en final copy som jag tänker posta iväg.
Ett urklipp från de sista raderna:

Har ändå idag haft en underbar dag med min ovärderliga kompis Maria. Vi var och tränade BodyBalance tillsammans i morse, var och fikade (Maria bjöd), strosade lite affärer och Maria köpte hårkur till mig i hopp om att mitt hår ska växa ut lite snabbare och starkare.:):) Ha ha. Tusentack Maria! Vi får se om det lyckas:)

På kvällen bjöd Åsa N på middag så jag cyklade över dit men bad om skjuts hem. Jag var så slut. Energin är finito.

Mitt i allt så har även Joel fått Höstblåsor tror vi, en slags Mul- och Klövsjuka. Han har haft feber och har blåsor i hela munnen, flagnar i handflatorna och i ljumskarna. Så i morgon när de ska hämta mig vid tåget i Rättvik så hoppas vi att vi kan uppsöka vårdcentral där och att de kan kolla upp det här. Jag får ju som sagt absolut INTE bli sjuk!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Byråkrati när den är i sitt esse, fattar beslut baserat på instruktioner och riktlinjer i en pärm istället för att titta på vad som är praktiskt bäst, sorgligt. Hälsa Jörgen, om 2v är det semester så då kanske jag vill låna honom för en golfrunda.

Mårten

Vera sa...

Ledsen att läsa om allt krångel... Räcker det inte med de hinder man redan har utan att det ska späs på mer. Glad att ni hade en skön kväll i Hammarby! Tur att det går att skingra tankarna. Ha en fortsatt skän ledighet i Dalarna. Jag hoppas på bättre väder! :-)
Kramar